7.3.2.5.10.3.4.1. Настройка базовой шкалы |
A good way to explore Pythagorean tuning is to generate a simple scale. Here we will tune a very popular scale of the Gothic period, the Lydian mode (Mode V of Gregorian chant) consisting of the "white keys" in an octave from F to the F above. Let us choose the octave f-f', that is from F below middle C to the F above it.
|
Хороший способ изучения Пифагорейской настройки заключается в построении какой-либо простой Пифагорейской шкалы.
Здесь мы будем настраивать очень популярную шкалу Готического периода: Лидийский модус (лад) (модус V Григорианского хорала), состоящий из "белых клавиш" в какой-либо октаве от фа до следующего фа выше.
|
Our first note is the lower f, which stands in unison with itself (1:1). Now we tune our first pure fifth (3:2) to generate the second note, c' a fifth above. With an acoustical instrument, this involves adjusting the upper note until no beats can be heard when the two notes are sounded together - a task easiest on a sustained instrument such as an organ.
|
Наша первая нота есть нижнее фа, которое образует унисон само с собой (1:1). Далее мы настраиваем нашу первую акустически чистую квинту (3:2), чтобы образовать вторую ноту шкалы: ноту до', лежащую на эту самую квинту выше исходной ноты фа. На каком-либо акустическом инструменте процедура такой настройки заключается в регулировке верхней ноты до тех пор, пока не перестанут быть слышны биения при совместном звучании двух нот. Это представляет собой элементарнейшую задачу на таком инструменте, как орган.
|